Недавно услышал такое мнение про качество сборки моднейших электромобилей: «Ну… Вот представь себе Волгу, только не конвейерной сборки, а с опытного производства.» — дальше следовало описание криво подогнанных деталей салона и прочих прелестей мелкосерийного производства. Но похоже, что мнение было даже слегка оптимистичным — читая эту статью, я не мог отделаться от ощущения, что журналисты Reuters схалтурили и просто перевели страшилки про АЗЛК времен Асатряна:
Defects included “doors not closing, material trim, missing parts, all kinds of stuff. Loose objects, water leaks, you name it,” another former supervisor said. “We’ve been building a Model S since 2012. How do we still have water leaks?”
Some told of batches of cars being sent through with parts missing — windshields in one case, bumpers in another — because there were none on hand.
One persistently tricky area was alignment, where body parts had to be “muscled,” in the words of the senior manager, to a certain degree of flushness. Not every team follows the same rule book, workers said, resulting in gaps of different size.